Alle typer passasjerer omfavner flyruten mellom Oslo og Ørland Lufthavn. Ruten har gått fra å ha få avganger og høy pris til å bli en stor suksess.

Ørland lufthavn har sammen med satsingen fra flyselskapet Air Leap skapt en uslåelig kombinasjon for samferdsel mellom Oslo og Fosen. Flyturen tar en drøy time, og har blitt et tilbud som både i frekvens og kostnad favner alt fra forretningsreisende til turister og familiereiser.

Sterk vekst for Ørland Lufthavn i 2018

Det er Ørland kommune som eier og drifter den sivile terminalen Ørland lufthavn, noe den har gjort i årtier. Takket være godt samarbeid med Ørland flystasjon og Forsvaret er tilgangen til rullebane og tekniske tjenester i særklasse god. Utfordringen har vært å skapte bærekraftig trafikkgrunnlag for flyselskapene som har operert flyruta.

Etter mange år med usikkerhet rundt et begrenset og relativt sett kostbart tilbud for de reisende, skjedde det en markant endring i løpet av 2018. Etter en turbulent tid for flytilbudet ble selskapet Air Leap etablert. Flyselskapet driver flere innenriksruter i Sverige. I Norge er det strekningen Ørland lufthavnOslo lufthavn Gardermoen som er satsingen. 

Heine Richardsen, en veteran innen norsk luftfart, leder selskapets satsing i Norge. Air Leap har hovedbase på Arlanda ved Stockholm, og ledes i Sverige av Magnus Ivarsson. Begge har i løpet av vinteren blitt godt kjent med Ørland og Fosen. I starten av 2019 er de tydelige på at de bare ser utviklingsmuligheter for trafikken til og Fra Ørland lufthavn.

Oppturen fortsetter i 2019

– For luftfartsbransjen er januar alltid måneden i året med færrest reisende, sier Richardsen. Og legger til at når man i samme måned i 2019 ser at passasjertallet for flyruta mellom Fosen og Oslo fortsetter å øke, så gir det grunnlag for ytterligere optimisme. 

Med unntak av lørdager tilbyr Air Leap i starten av 2019 daglig to og tre reiser tur- retur Oslo – Ørland. Selskapet benytter fly av typen Saab 340 på strekningen, en flytype som har blitt godt mottatt av passasjerene.

Videre vekst åpner nye muligheter

– Med fortsatt vekst kan vi se på muligheter for ytterligere flere avganger, forteller Magnus Ivarsson.

Uten at noe er besluttet så snakkes det blant annet om å etablere ukentlig direkterute mellom Ørland og Stockholm. Et tilbud som kan trekke passasjerer i begge retninger. 

– Charter er også en mulighet, jeg er sikker på mange vil bli overrasket om de får se hvor rimelig det kan være per passasjer om man leier et fly av vår type og fyller alle setene, sier Heine Richardsen. 

Gjør Ørland til en attraktiv kommune

En annen som gleder seg over den sterke veksten i både antall avganger og reisende er næringssjef Arne Martin Solli i Ørland kommune.

– Et effektivt reisetilbud til og fra Østlandet og Oslo er viktig for utviklingen av både Ørland kommune og kystregionen Ørlandet er en del av. En drøy times reisetid til Oslo lufthavn er med på å gjøre Ørland og omland attraktivt for næringsaktører i ulike bransjer. For reiselivet i Fosen og øyriket kan det være en gamechanger med direkte tilgang til Østlandsmarkedet .

Kategorier: Nyheter